III TopOFFFestival 2019

10.01

Teatr Kana „Gęstość zaludnienia”/ pokaz konkursowy
TopOFFFestival
10.04.2019  godz. 17.00
Teatr Mały  / 10 zł
Bohaterowie opowieści Aleksijewicz są pogubieni w czasie. Nieustannie porównujący siebie stąd i siebie z kiedyś, pęknięci, niedokładnie poskładani, mają jednak zdolność przenikliwego spojrzenia. Problem w tym, że jest to spojrzenie Orfeusza, spojrzenie wstecz (w tym wypadku w głąb czaszki, w siebie). Ich oczy napotykają na bezwzględny wzrok utraconego czasu – Meduzy, która grozi powrotem. Boją się: że przeszłość bezpowrotnie minęła, że jest już nie do odzyskania. Dawno wystygły ich ciała, jeszcze schną głowy po tańcu ostatniego dnia lata – w świecie sprzed wybuchu. Kiedyś głowa pociła się na zewnątrz, dziś poci się od środka. I jeszcze – istnieje obawa, że przeszłość znowu może stać się przyszłością. Ci ludzie stali się nosicielami traumy, wyczulonymi na katastrofę. Są prorokami nowych zagrożeń.

Sceniczna chóralna opowieść bada kondycję świata i psychiki człowieka po wybuchu, człowieka przygniecionego ciężarem trudnej przeszłości, funkcjonującego w chmurze obrazów i zdań, które przylepiły się do niego w trakcie drogi i które przyniósł ze sobą aż do: teraz, tutaj.

na podstawie „Czarnobylskiej modlitwy. Kroniki przyszłości” Swietłany Aleksijewicz

 

Rafał Szumski „Jak być kochaną?”/ pokaz konkursowy
TopOFFFestival
10.04.2019  godz. 19.00
Muzeum Tyskich Browarów Książęcych  / 10 zł
Spektakl inspirowany opowiadaniem Kazimierza Brandysa „Jak być kochaną” to historia kobiety, która podczas II Wojny Światowej ukrywała ściganego listem gończym mężczyznę i o tym jak ta sytuacja wpłynęła na jej dalsze życie.

Bohaterka przepracowuje traumę okupacji i temat tego jak pamięć o tamtym czasie działa po latach. Na ile została przetworzona? Co mogło być prawdą, a co jest tylko powidokiem, imaginacją głównej bohaterki? Jest to także opowieść o artystce ( bohaterka była przedwojenną aktorką), której nadwrażliwość i potrzeba miłości jest nieustająco konfrontowana z wciąż atakującymi ją ekstremalnymi doświadczeniami.

Przedstawienie oparte jest na dwóch planach: aktorskim i dźwiękowym. Niełatwy zabieg montażu dźwięku został użyty, aby pozwolić widzowi zrozumieć jaki zamęt panuje w głowie bohaterki, która zbierając strzępy swojej biografii nieustająco próbuje odpowiedzieć sobie na pytanie: jak być kochaną?

Spektakl miał swoją premierę na deskach Teatru Odwróconego w Krakowie 27. 06. 2018 r., dzięki wsparciu finansowemu Województwa Małopolskiego.

 

Sztuka Nowa „Krym”/ pokaz konkursowy
TopOFFFestival
11.04.2019  godz. 18.00
Teatr Mały  / 10 zł
Ten spektakl nie jest o Krymie. Ten spektakl nie jest o tym, co obecnie kojarzy się z tym miejscem. Ten spektakl nie jest o wojnie. Ten spektakl nie jest o polityce. Ten spektakl nie jest o dwóch (albo wielu) skonfliktowanych narodach. Ten spektakl nie jest o Ukrainie, o Rosji ani o Tatarach Krymskich. W tym spektaklu nie ma Putina. Ten spektakl nie zostanie anektowany. W tym spektaklu słowo Krym nie będzie używane. Ten spektakl nie jest manifestem. Ten spektakl nie jest deklaracją.

Sztuka polityczna zazwyczaj ma tendencję do zaniedbywania piękna. Jego wartość zostaje niedoszacowana, bo postrzegana jest jako zbędny luksus w świecie potrzebującym poważnego komentarza politycznego. Czy można mówić o różach kiedy za oknem wybuchają bomby?

Ten spektakl organizuje pustka i dynamika tęsknoty, która się z nią wiążę. Czy można wypracować system mówienia o tym, za czym tęsknimy? Czy można komuś opowiedzieć o uczuciu, które jest w nas, gdy patrzymy na morze? Czy można opowiedzieć o tym uczuciu osobie, która siedzi obok ciebie? Czy w drugim człowieku można wyzwolić te same uczucia, które sami nosimy? I czy próba tworzenia takich “kopii” ma w ogóle jakikolwiek sens? Jak wypowiedzieć niewypowiedziane? Czy jednostkowe doświadczenie piękna może promieniować na życie innych osób?

 

Stowarzyszenie Twórców / 4 wymiary to dla nas za mało „Malina”/ pokaz konkursowy
TopOFFFestival
11.04.2019  godz. 19.30
Muzeum Tyskich Browarów Książęcych  / 10 zł
Malina to spektakl, koncert i sesja medytacyjna w jednym. Próba dotarcia do głębokich pokładów współczesnej duchowości w sytuacji, kiedy kultura zachodnia nie daje nam pozareligijnych narzędzi do rozwoju duchowego.

Punkt wyjścia do projektu stanowił życiorys i działalność Maliny Michalskiej, jednej z pierwszych propagatorek jogi w Polsce, autorki popularnego podręcznika Hatha-Joga dla wszystkich, aktorki i tancerki. W latach 60., kiedy nauczycielami jogi byli głównie mężczyźni, Malina otworzyła w Warszawie własną szkołę, na rzecz dalekowschodniej praktyki porzucając scenę.

Spektakl powstał w ramach programu “Placówka III” Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

Spektakl bierze udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. http://www.sztukawspolczesna.org/

 

Teatr Przedmieście „Faust” / pokaz konkursowy
TopOFFFestival
12.04.2019  godz. 17.00
Muzeum Tyskich Browarów Książęcych  / 10 zł
Teatr Przedmieście ponownie sięga po wielką literaturę, po autorskiej interpretacji powieści Thomasa Manna „Józef i jego bracia” w spektaklu „Podróż” i po wznowieniu kultowego dramatu „Dybuk” Szymona An-skiego Aneta Adamska bierze na warsztat arcydzieło literatury światowej: „Fausta” Johanna Wolfganga Goethego. Nie będzie to jednak klasyczna repertuarowa pozycja, ale jak zwykle sztuka przefiltrowana przez autorską wizję reżyserki. W naszym spektaklu mieszają się elementy ludyczne i misteryjne, a widz staje się świadkiem wewnętrznej przemiany bohaterów.

W warstwie tekstowej scenariusza oprócz tekstu Goethego znajdą się fragmenty dramatu „Tragiczne dzieje doktora Fausta” Christophera Marlowe’a. To opowieść o wewnętrznym konflikcie jakie toczy się w duszy każdego człowieka. Tytułowy Faust pragnie poznać i zrozumieć prawa rządzące światem, pragnie konfrontacji z Bogiem i spotkania z siłami piekła, wreszcie pragnie doświadczyć czystej, romantycznej miłości. Głównym pytaniem tego spektaklu jest: co stanie się z nami, jeśli zapomnimy o Bogu? Co stanie się z naszą dusz, jeśli zapomnimy, że to jedyna nieśmiertelność jaką tutaj mamy na ziemi…

 

Studio Kokyu „Halo?”/ pokaz konkursowy
TopOFFFestival
12.04.2019  godz. 19.30
Teatr Mały  / 10 zł
Spektakl Halo? stanowi podsumowanie prawie dwuletniego okresu badań i pracy studyjnej. W przedstawieniu nie używamy ani bogatej scenografii, ani nowych technologii. Sercem i jedynym medium tego teatru jest aktor ze swoimi umiejętnościami. Halo? to pytanie o pamięć, odpowiedzialność za znajomość historii i tworzenie przyszłości. W spektaklu, inspirowanym książkami „Święto wiosny”Eksteinsa Modrisa, „Wojna umarła, niech żyje wojna” Eda Vulliamiego, „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” oraz „Ostatni świadkowie. Utwory solowe na głos dziecięcy Swietlany Aleksijewicz, „dziennik” Wacława Niżyńskiego., śledzimy XX wiek jako nieskończony korowód wojny i przemocy, który dociera do XXI wieku w ostatnich akordach wojny na Bałkanach, by otworzyć nowe tysiąclecie koszmarem terroryzmu i wojny z nim. Opowieść rozpisana na siedem aktorek stawia sobie za cele zmianę perspektywy, zredefiniowanie tego, co w wojnie męskie i żeńskie, przemieszanie losów i zwyczajowo przypisanych ról. Podjęliśmy próbę uczynienia spektaklu rozbitym, popękanym lustrem stojącym przed twarzą dzisiejszej społeczności.

 

Koprodukcja Teatru Powszechnego w Łodzi i Komuny Warszawa „Hannah Arendt: Ucieczka”/ Spektakl Mistrzowski
TopOFFFestival
13.04.2019  godz. 18.00
Teatr Mały  / 10 zł
Spektakl jest fantazją na temat spotkania z udziałem bliskich sobie osób w szczególnym historycznym momencie. Hannah Arendt, Martin Heidegger, Karl Jaspers i Walter Benjamin – każde z nich musiało przejść próbę moralnej odpowiedzialności lub/oraz znaleźć drogę ucieczki przed śmiercią. Hannah Arendt – żydowsko-niemiecka filozofka, badaczka totalitaryzmów, uciekła z Niemiec do Francji po dojściu nazistów do władzy w 1933 roku. W ostatniej chwili ucieka z okupowanej Francji do USA. Przeżyła.

Spektakl opisuje sposoby przetrwania. Według przyrodniczych opisów walka o przetrwanie dla większości gatunków jest jedyną znaną im formę życia. Jak to się odnosi do ludzkości? Czy wybrać bierność czy aktywność?